Zo schrijf je een goede meta-description

Wat doe je als je informatie nodig hebt over een bepaald onderwerp of product? Je gebruikt een zoekmachine, zoals Google! Je tikt in de zoekbalk diverse relevante woorden en in de zoekresultaten vind je links naar webpagina’s die voor jou interessant kunnen zijn. Bij deze link verschijnt ook een paginatitel en een stukje tekst. Deze tekst wordt ook wel de meta-description of meta-omschrijving genoemd. We vertellen je er meer over in dit blog.

Een goede meta-description is onderdeel van zoekmachine optimalisatie. In deze korte tekst van enkele zinnen overtuig je een potentiële bezoeker van je website om op de link te klikken. Vaak is het een korte samenvatting van de inhoud op de landingspagina. Je trekt met deze tekst de aandacht van de bezoeker, waarmee je de weergave in de zoekmachine optimaliseert.

Kenmerken van een goede meta-omschrijving
Bij het schrijven van een meta-omschrijving moet je met een aantal dingen rekening houden. Je wilt natuurlijk dat dit korte stukje tekst de potentiële bezoeker overtuigt om jouw website te bezoeken. Een meta-description is maximaal 190 leestekens lang. Op mobiel bestaat de meta-description zelfs maar uit 160 leestekens. Het is dus beter om de tekst niet langer te maken dan 160 tekens. Zo vallen belangrijke woorden niet weg als iemand op zijn mobiel een zoekmachine gebruikt. Gebruik in de korte tekst je belangrijkste zoekterm. Deze wordt door Google namelijk dikgedrukt, waardoor je meta-omschrijving beter opvalt.

De inhoud van de tekst moet een korte samenvatting zijn van waar de tekst overgaat. De tekst moet de lezer ook prikkelen. Woorden die mensen prikkelen zijn bijvoorbeeld ‘uniek’, ‘gratis’ en ‘ontdek’. Je kunt ook speciale tekens gebruiken, zoals vinkjes en pijltjes. Dit onderscheidt jouw tekst van de andere meta-omschrijvingen in de zoekresultaten. De korte tekst moet ook aanzetten tot actie. In dit geval is de actie het klikken op de link die naar jouw website leidt. Je kunt hiervoor het best in een actieve vorm schrijven en krachtige woorden gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ‘Bestel vandaag nog’ of ‘Maak nu gebruik van dit tijdelijke aanbod’.